تفاوت پرورش صدا سر و در سینه : تفاوت این دو صدا چیست؟

بازدیدها: 153

صدا

انواع مختلف حالت های پرورش صدا

 

 

 

اگر زمانی را به دقت صرف گوش دادن به آهنگ ها و صدا ی خوانندگان کرده اید، متوجه طیف وسیعی از تکنیک هایی خواهید شد که آنها برای ایجاد صدا های خاص یا زدن نت های خاص مورد نظرشان استفاده می کنند.


 

می توانیم بگوییم مهمترین تکنیک آوازی جابجایی تن صدا بین صدای سینه و صدا ی سر است. در این مقاله ما تفاوت صدا ی سر و صدای سینه را با هم مقایسه و بررسی می کنیم .

همچنین در تیز لرن به تشریح و توضیح خوانندگانی که از صدا ی خود را از سینه به قسمت سر شان تغییر می‌دهند می پردازیم و در می یابیم که چگونه می‌توان از آن برای دستیابی به یک اثر خاص در یک آهنگ به شکل خلاقانه استفاده کرد.

 

 

 

حالا بیایید به تفاوت صدای سر در مقابل صدای سینه بپردازیم .

 

 

 

صدای سینه چیست ؟

 

 

 

اول به این نکته بپردازیم – بیایید ببینیم وقتی از تکنیک‌های مختلف آوازخوانی استفاده می‌کنیم و به طور فیزیکی و شنیداری چه اتفاقی می‌افتد و تفاوت بین صدای سر و صدای سینه را تعریف می‌کنیم : اصطلاحات «صدای سر» و «صدای سینه» در واقع به صدها سال قبل از رومیان باز می‌گردد. در آن امپراتوری و زمانی که اطلاعات کمتری در مورد نحوه عملکرد صدا وجود داشت، بنابراین به عنوان اصطلاحات ممکن است کمی گمراه کننده باشند. برای واضح کردن این موضوع ، هر زمان که آواز می خوانید، صدا توسط تارهای صوتی (یا تارهای صوتی) در حنجره تولید می شود. (معروف به Voice Box) اصطلاحات “صدای سر” و “صدای سینه” از نظر توصیف احساسی اینطور است که خواننده هنگام استفاده از این تکنیک ها احساس می کند که صدا از آنجاها می آید . و در این قسمت ها پرورش داده می شود و قدرت می گیرد . 

 

 

پس صدا از حنجره تولید می شود و در قسمت های دیگر ، پرورش می یابد .

 

 

 

هنگامی که ما آواز می خوانیم، با ارتعاش تارهای صوتی خود (تارهای صوتی) صدا تولید می کنیم – با استفاده از هوا تارهای صوتی را به هم مکیده و آنها را از هم جدا می کنیم. این مکانیسم صوتی نامیده می شود و میزان ارتعاش ، زیر و بم صدای ما را تعیین می کند – هر چه سرعت ارتعاش کمتر باشد، نت عمیق تر تولید می کنیم در حالی که نت های بلند میزان ارتعاش بیشتری دارند .

 

 

پس فرق آواز در صدای سر و صدای سینه چیست؟ به زبان ساده، صدای سینه از تارهای صوتی ضخیم تری استفاده می کند در حالی که سر از تارهای صوتی بسیار نازک تری استفاده می کند. به نوعی مانند سیم های روی گیتار است – سیم های ضخیم تر رزونانس کمتری ایجاد می کنند در حالی که سیم های نازک تر نت های بالاتری را به شما می دهند.

 

 

 

 

صدا

توضیح محل پرورش صداهای مختلف برای خوانندگی

 

 

 

نکته مهم در درک تفاوت بین این دو و استفاده از آن به عنوان یک خواننده این است که به این فکر کنید و احساس می کنید صدا از کجا می آید.

 

با آواز خواندن با صدای قفسه سینه، باید ارتعاشات و طنین را در قفسه سینه خود احساس کنید – حتی می توانید دست خود را روی قفسه سینه خود بگذارید و هنگام آواز خواندن این ارتعاشات را احساس کنید. همانطور که در دامنه صوتی خود بالاتر می‌روید، ارتعاشات بدن خود را افزایش می‌دهید و با جهش به صدای سر، متوجه خواهید شد که صدا از سر شما می‌آید و در آنجا پرورش می یابد.

 

(به عنوان یک نکته جانبی، این شکاف و تفاوت بین صدای قفسه سینه و سر، پایه تکنیک یودلینگ است – که ما همچنین در مقاله دیگری در تیز لرن به طور کامل و دقیق به آن پرداخته ایم ) .

 

 

 

صدا

 

 

 

 

صدای قفسه سینه عموما طبیعی تر است، زیرا زمانی که صحبت می کنیم از این نوع دامنه صوتی خود استفاده می کنیم (مگر اینکه در حال انجام میکی موس باشیم اصطلاحا یعنی صدامون رو و زنانه کنیم صدامون رو نازک کنیم … ).

 

 

 

خواننده های زن تمایل دارند دامنه های مختلف را کمی ظریف تر طی کنند، اما برای مردان حین اجرای صدای سر در مقابل صدای سینه، اغلب متوجه می شوند که این تفاوت بارزتر است.

 

 

 

یک مثال خوب برای این کار، کریس مارتین، رهبر گروه Coldplay است، که برای کلمات یا خطوطی خاص در یک آهنگ، از دامنه صوتی صدای سینه خود به صدای سر جهش می کند .

 

مارتین در آهنگ محبوبشان Yellow، ( I came along, I wrote a song ) را در دامنه صوتی سینه‌اش می‌خواند و سپس برای کلمه « for» به صدای سرش می‌رود و برای کلمه « you» دوباره به صدای سینه می‌رود – که این خط تاثیری مطبوع و ظریف را نشان می‌دهد.

 

 

 

صدای ترکیبی چیست؟

 

 

 

دامنه صوتی ترکیبی نقطه جالبی است که در آن هر دو صدای سینه و سر با هم ترکیب می شوند تا لحنی زیبا و منحصر به فرد ایجاد کنند. چند نمونه عالی از خوانندگانی هستند که از این تکنیک برای افکت های عالی استفاده می کنند، از جمله راد استوارت و الی گولدینگ.

 

(Rod Stewart  —  Ellie Goulding )

 

 دامنه صوتی ترکیبی نه تنها برخی از تکنیک های خوانندگی و اهنگی هیجان انگیز را فراهم می کند، بلکه امکان فرود طبیعی تری به میزان صدای در قفسه سینه و صعود به صدای سر را نیز فراهم می کند – به این معنی که کلمات موسیقی شما می تواند بسیار روان تر و راحت تر در گوش شنونده شنیده شوند .

 

 

 

 

صدا

 

 

 

 

 

تفاوت 3 نوع صدای سینه ، صدای سر و فالستو

 

 

 

 

ما تفاوت بین صدای سینه و سر را در بالا توضیح دادیم ، اما خواننده ها با چیزی به نام آواز فالستو نیز آشنا هستند.

 

 

اصطلاح فالستو اغلب برای توصیف صدای سر استفاده می شود، اما در واقع تفاوت ظریفی بین صدای سر و فالستو وجود دارد.

 

همانطور که قبلاً ثابت کرده ایم، هنگام آواز خواندن، تارهای صوتی خودمان را با استفاده از هوا به ارتعاش در می آوریم.

 

 

سه حالت وجود دارد که در آنها این ارتعاشات تار صوتی می تواند رخ دهد که به ما آهنگ های صوتی متفاوتی می دهد – “فشرده“، “نفس – هوای آزاد ” و “جریان دار“.

 

فشرده” جایی است که تارهای صوتی بیش از آنچه نیاز است در برابر هوا مقاومت می کنند – به هم فشرده می شوند تا لحنی درخشان و متالیک ایجاد کنند. آواز با صدای قفسه سینه تقریباً همیشه از آواسازی “فشرده” استفاده می کند.

 

 

 

 

صدا

تار های صوتی در حالت بسته

 

 

 

«نفس – هوای آزاد » حالتی است که در برابر جریان هوا مقاومتی وجود ندارد و باعث می‌شود که تارهای صوتی باز شوند و تنفس همزمان با اجرای نت‌ها صدایی شبیه فلوت و آزاد و جریان دار بدهد .

 

 

 

صدا

تارهای صوتی در حالت باز

 

 

 

 

در نهایت، ما به حالت “جریان دار” می رسیم . این جایی است که تعادل هوا و ماهیچه در تارهای صوتی وجود دارد که نه خیلی به آنها فشار داده می شود و نه خیلی نفس کشیده می شود و لحن کاملاً قوی است .

 

این نمونه ای از تکنیک صدای ترکیبی است که در بالا با خواننده هایی چون الی گولدینگ و راد استوارت به آن اشاره کردیم. آواز فالستتو ترکیبی از صدای سر و آواسازی نفس – هوای آزاد است که به نوعی آواز بلند در قسمت سر و نفس – هوای آزاد با هم ترکیب می شود.

 

 

 

 

بنابراین فالستو همیشه نوعی صدای سر است، اما صدای سر لزوما همیشه فالستو نیست.

 

 

 

با اجتناب از نفس کشیدن در دامنه صدای سر و قوی نگه داشتن صداگذاری خود، می توانید صدای عالی و جلوه های صوتی ترکیبی داشته باشید .

 

 

 

 

 

نتیجه گیری نهایی – آیا باید با صدای سر بخوانیم؟

 

 

 

بله شما می توانید !!!! درست مانند هر ساز دیگری، استفاده از طیف وسیعی از تکنیک‌ها به شما امکان می‌دهد تا احتمالات را بیشتر بررسی کنید و از لحاظ شنیداری آواهای بسیار جالب‌تری را به همراه دارند.

 

 

درست مانند یک نوازنده گیتار که می‌تواند انگشت گذاری های مختلفی را انجام دهد و صداهای مختلفی ایجاد کند یا آهنگ‌های مختلفی را با هم ترکیب کند – خواننده‌ها هم می‌توانند از ترکیبی از صدای سینه، صدای سر، فالستو و یا دامنه ترکیبی استفاده کنند تا میزان پیچیده‌ای از آهنگ‌های آوازی خود را ایجاد کنند که می‌تواند چشم‌انداز وسیعی از احساسات را برای برقراری ارتباط با مخاطب ها منعکس کنند .

 

 

 

 

به Muse، Justin Timberlake، Maroon 5، Coldplay، Adele، Maria Carey و تعداد بی‌شماری خواننده دیگر فکر کنید که از این تکنیک‌ها برای ساختن موسیقی ها و اجراهای باورنکردنی استفاده کرده‌اند.

 

 

مثل همیشه در مورد آواز خواندن – مهم است که مطمئن شوید که صدای خود یا تارهای صوتی خود را ضعیف نمی کنید و به آنها فشار نمی آورید .

 

سعی کنید به این فکر کنید که اجازه بدهید صدایتان بالاتر برود نه اینکه صدایتان را بالاتر ببرید و اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، توقف کنید و استراحت کنید.

 

اما مهمتر از همه، از آن لذت ببرید و از فرآیند اصلاح تکنیک خود و تبدیل شدن به یک خواننده بهتر و موفق تر لذت ببرید.

 

 

 

 

تهیه و گرد آوری : تیز لرن

 

تمام حقوق برای تیز لرن محفوظ است

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *